Katalogi SEO – czy są wartościowe dla pozycjonowania?
Katalogi SEO były kiedyś fundamentem budowania widoczności w Internecie, jak wpisują się w obecne realia marketingu internetowego, oraz jakie mają znaczenia w kontekście współczesnych praktyk pozycjonowania? Zapraszam do artykułu, bo dzięki niemu będziesz wiedział/-a czy oferta, której link building opiera się tylko na pozyskiwaniu linków z katalogów SEO to dobra, czy zła propozycja 🙂
Katalogi SEO – czym są?
Katalogi SEO przez długie lata były integralnym elementem ekosystemu SEO, służącym jako baza danych zawierająca linki do różnorodnych stron internetowych. Ich głównym celem było ułatwienie użytkownikom Internetu oraz wyszukiwarkom odnalezienie witryn zgodnych z ich zainteresowaniami. A przy okazji służyły również do pozycjonowania.
W przestrzeni internetowej dostępne są ich różne rodzaje:
- Ogólnotematyczne – są to katalogi, które akceptują wpisy z bardzo szerokiego spektrum branż i dziedzin. Ich główną zaletą jest zróżnicowanie treści, co sprawia, że mogą przyciągać różnorodną grupę użytkowników oraz być źródłem linków o szerokim zasięgu tematycznym.
- Branżowe – te katalogi skupiają się na konkretnych sektorach rynku, takich jak zdrowie, technologia czy edukacja. Są one szczególnie istotne dla witryn związanych z daną branżą, ponieważ pozwalają na osiągnięcie wyższej specjalizacji oraz adekwatności linków zwrotnych.
- Firmowe – skoncentrowane głównie na promowaniu firm i przedsiębiorstw, katalogi firmowe mogą być przydatne w budowaniu marki i zwiększaniu widoczności w konkretnej dziedzinie biznesowej.
Płatne i darmowe katalogi SEO
Warto tutaj też wspomnieć, że w sieci istnieją katalogi, gdzie możemy dodawać wpisy płatne lub bezpłatne:
- Płatne katalogi SEO – wymagają one opłaty za dodanie wpisu lub za szybszą weryfikację zgłoszenia. Zaletą płatnych katalogów jest zwykle lepsza jakość i szybkość indeksacji, a także niższe ryzyko spamu, dzięki czemu mogą one oferować jakąś wartość SEO.
- Darmowe katalogi SEO – choć są one dostępne bez opłat, często wymagają dłuższego czasu na weryfikację wpisów i mogą być bardziej narażone na spam.
Katalogi internetowe a strategia pozycjonowania
Przeglądając oferty konkurencyjnych firm SEO, nierzadko natrafiam na strategie, które wydają się być echem przeszłości. Cały link building oparty jest na wpisach z katalogów internetowych. Pamiętam czasy, kiedy były one jednym z głównych narzędzi w arsenale specjalisty SEO – w każdej strategii pozyskiwania linków było dodawanie wpisów do katalogów internetowych. Ale tak było około 2010 roku… W kontekście roku 2024 sprawa wygląda nieco inaczej.
Transformacja pozycjonowania
Zmiana algorytmów wyszukiwarek i ewolucja kryteriów oceny stron internetowych spowodowały, że pozycjonowanie stało się bardziej skomplikowane i wielowymiarowe. Katalogi SEO, które kiedyś były filarem budowania widoczności w sieci – obowiązywała zasada im więcej linków tym lepiej (i to niezależnie od jakości) – teraz pełnią raczej rolę uzupełniającą i poboczną niż centralną. Ich nadmierne wykorzystanie może nie przynieść spodziewanych efektów, a w niektórych przypadkach nawet zaszkodzić.
Nowoczesny link building
W 2024 roku budowanie profilu linków zwrotnych wymaga znacznie większego nacisku na jakość. Wysokiej klasy linki z autorytatywnych i tematycznie powiązanych stron mają o wiele większą wartość. Nie chodzi już tylko o ilość, ale przede wszystkim o jakość linków zwrotnych.
Ciężar link buildingu powinien być położony na metodach, które przynoszą wysokiej jakości linki. Obejmuje to działania takie jak content marketing, który przyciąga linki naturalnie dzięki wysokiej jakości treści, współpracę z influencerami i blogerami branżowymi w ramach guest postingu, a także aktywność w mediach społecznościowych, która potrafi skutecznie zwiększać zasięg i widoczność treści.
Google i inne wyszukiwarki coraz bardziej skupiają się na kontekście i wartości dodanej, którą link przynosi użytkownikowi. To oznacza, że strategia oparta wyłącznie na katalogach SEO jest niewystarczająca i może świadczyć o braku zrozumienia obecnych realiów rynkowych.
Umiejętne wykorzystanie katalogów
Nie oznacza to, że katalogi SEO straciły całą swoją wartość. Mogą być one efektywnym, ale bardzo niewielkim dodatkiem do kompleksowej strategii SEO, szczególnie jeśli chodzi o dywersyfikację profilu linków lub uzyskanie linków z niszowych katalogów branżowych, gdzie konkurencja jest mniejsza. Kluczem jest umiejętne zintegrowanie ich z innymi metodami zdobywania linków, takimi jak content marketing, czy guest blogging.
Jak zatem podchodzić do katalogów SEO?
Współcześnie katalogi SEO powinniśmy traktować jako niewielki dodatek do strategii pozycjonowania, z całą pewnością nie powinny one być podstawą działań link buildingu. Lepiej pozyskać 1 link z pomocą artykułu sponsorowanego z branżowego serwisu niż 100 czy 200 linków ze słabych katalogów (a to jeszcze może zaszkodzić stronie!). Do czego w 2024 roku można wykorzystać katalogi SEO?
Katalogi SEO tylko do dywersyfikacji linków
Dywersyfikacja linków zwrotnych polega na zdobywaniu linków z różnych, ale jednocześnie wiarygodnych i wartościowych źródeł. Strategia ta ma na celu stworzenie naturalnie wyglądającego profilu linkowego, który jest bardziej ceniony przez algorytmy wyszukiwarek. Te współczesne są w stanie rozpoznać i docenić profil linkowy, który odzwierciedla prawdziwe zainteresowanie treścią witryny ze strony użytkowników i innych stron internetowych. W mojej ocenie w 2024 roku katalogi SEO sprawdzą się tylko do dywersyfikacji linków – i wcale przy tym nie potrzeba 100 czy 200 linków, dla małej czy średniej strony wystarczą 1-3 linki (jednorazowo, nie miesięcznie!).
Nasze podejście do katalogów SEO
W ostatnich tygodniach uczestniczyliśmy przy publikowaniu kilku nowych serwisów – czy wiesz, ile linków z katalogów SEO pozyskaliśmy? ZERO! W naszych strategiach pozycjonowania praktycznie nie zdobywamy linków z katalogów. Dlaczego? Bo rozumiemy, że obecne algorytmy wyszukiwarek preferują linki o wysokiej wartości dodanej, które pochodzą z różnorodnych i autentycznych źródeł. Zamiast tego, koncentrujemy się na budowaniu silnej, zróżnicowanej i naturalnej obecności w Internecie, która przyciąga wysokiej jakości ruch i buduje zaufanie w oczach wyszukiwarek oraz użytkowników.
Dostałam/-em ofertę SEO z link buildingiem z katalogów SEO – co robić?
Po moim przeglądzie rynku stwierdzam, że ofert SEO, które opierają link building w całości o katalogi SEO, jest jednak niemało 🙁 Jeśli otrzymałaś/-eś właśnie taką ofertę SEO, to ważne jest, aby podejść do niej z rozwagą. Musisz pamiętać, że w dzisiejszych czasach, algorytmy wyszukiwarek premiują jakość ponad ilość i kluczowe jest, aby działania SEO Twojej strony były zgodne z aktualnymi oraz najlepszymi praktykami.
Przeanalizuj taką ofertę
Przede wszystkim, dokładnie przeanalizuj ofertę. Sprawdź, czy agencja lub specjalista SEO proponuje również inne metody budowania linków i czy katalogi, do których chcą dodać Twoją stronę, są wysokiej jakości.
Nie bój zadawać się pytań
Nie wahaj się zadawać pytań na temat proponowanej strategii. Dowiedz się, jakie katalogi są brane pod uwagę i dlaczego. Zapytaj również o planowane działania pozycjonujące poza katalogami SEO oraz o to, jak oferowane usługi wpisują się w aktualne wytyczne dla webmasterów oferowane przez główne wyszukiwarki.
Weryfikuj jakość katalogów
Jeśli decydujesz się na skorzystanie z oferty, upewnij się, że katalogi SEO, do których będzie dodana Twoja strona, są moderowane, posiadają wysoką wartość dla użytkowników i są powiązane tematycznie z Twoją branżą. Nie pozwól dodawać wizytówek do katalogów o niskiej reputacji, które mogą zaszkodzić pozycjonowaniu Twojej strony.
Rozważ alternatywne oferty
Gdybym była na Twoim miejscu (ale miała swoją wiedzę) i otrzymała taką ofertę, to na pewno rozważyłabym inne oferty, które zawierają bardziej kompleksowe i wysoko jakościowe podejście do link buildingu. Współczesne SEO wymaga wartościowego i holistycznego podejścia do wielu aspektów przy budowaniu widoczności online.
Jak już musisz dodać wizytówkę do katalogu SEO – zrób to mądrze!
Decyzja o dodaniu Twojej wizytówki do katalogu SEO może mieć sens w ramach szerszej strategii marketingowej, zwłaszcza jeśli zostanie wykonana z rozwagą i uwzględnieniem pewnych kluczowych aspektów. Gdy naprawdę potrzebujesz tej wizytówki z katalogu, to poniżej przedstawiam kilka istotnych wskazówek, które pomogą Ci zrobić to skutecznie i zwiększyć wartość takiego działania dla Twojej witryny.
1. Wybierz katalogi o wysokiej jakości
Pierwszym i najważniejszym krokiem jest selekcja katalogów o dobrej reputacji. Katalogi SEO, które są płatne i moderowane, zwykle oferują wyższą wartość, ponieważ są one bardziej selektywne co do akceptowanych wpisów, a tym samym cieszą się większym zaufaniem wśród użytkowników i wyszukiwarek. Dobre katalogi często posiadają wyższe wskaźniki np. Domain Authority (DA), co może przełożyć się na większą wartość linku zwrotnego do Twojej strony.
2. Zadbaj o unikalność opisów
Każdy wpis Twojej firmy w katalogu powinien zawierać unikalny i przemyślany opis. Unikaj kopiowania i wklejania tego samego tekstu do wielu katalogów, ponieważ wyszukiwarki mogą to uznać za duplikację treści i obniżyć wartość tych linków. Staraj się, aby opis był szczegółowy i odzwierciedlał unikalne cechy Twojej firmy, produktu lub usługi.
3. Linki z atrybutem dofollow
Sprawdź, czy katalog oferuje możliwość dodania linku z atrybutem dofollow. Linki dofollow są cenniejsze, ponieważ przekazują wartość SEO i autorytet strony, co może pozytywnie wpłynąć na pozycjonowanie Twojej strony. Nie wszystkie katalogi oferują taką możliwość, więc warto to zweryfikować przed dokonaniem wpisu.
4. Wybierz odpowiednią kategorię
Aby zwiększyć szanse na skuteczne dotarcie do docelowej grupy odbiorców, dokładnie wybierz kategorię, do której zostanie dodany wpis Twojej firmy. Trafna kategoria nie tylko ułatwi potencjalnym klientom znalezienie Twojej oferty, ale również może pozytywnie wpłynąć na percepcję wartości linku przez wyszukiwarki.
5. Monitoruj efekty
Po dodaniu wizytówki do wybranych katalogów ważne jest, aby monitorować wpływ tych działań na pozycjonowanie i ruch na Twojej stronie. Narzędzia analityczne mogą pomóc Ci zrozumieć, jakie katalogi przynoszą najwięcej korzyści, co pozwoli na optymalizację przyszłych działań w tym zakresie.
Katalogi SEO to aktualnie bardzo niewielki element skomplikowanej układanki, jaką jest pozycjonowanie. Działania link buildingu w oparciu tylko o katalogi SEO nie przyniosą satysfakcjonujących efektów. Pamiętaj – dzisiaj kluczem do sukcesu Twojej strony jest zrównoważona i wysoko jakościowa strategia.